Bewoners voor Bewoners

De Kracht van Samen

Actualiteiten vanuit de klantenraad van Woonstad Rotterdam

KR-Bericht 31

KR-berichten nr. 31, oktober 2025

Beste bewoner,

In dit KR-bericht kijken we met een filmpje en foto’s terug op de bijeenkomst die we organiseerden in september. We geven een samenvatting van de top tien van onderwerpen waar extra aandacht voor moet komen bij Woonstad Rotterdam. We brengen graag het werk van de woonwensenconsulenten van Woonstad Rotterdam en seniorenmakelaren van de gemeente Rotterdam onder de aandacht. Zij kunnen oudere bewoners helpen bij het realiseren van hun woonwensen. Onder de noemer ‘de Kracht van Samen’ zetten we een groenactiviteit van bewoners in de schijnwerpers. Tot slot vragen we kort aandacht voor uw ‘spam’.

In dit bericht

> Terugblik Bewonersbijeenkomst
> Prettig en geschikt wonen voor ouderen
> Top tien onderwerpen
> De Kracht van Samen
> Spamberichten

Terugblik bewonersbijeenkomst ‘De kracht van Samen’

In september organiseerden we een goed bezochte bewonersavond in het Zuidplein Theater. Het programma was afwisselend met een informatiemarkt in de hal en interviews in de grote zaal. Het Klant Contact Centrum van Woonstad Rotterdam was aanwezig. Bewoners met individuele klachten werden direct geholpen.

Workshops

Er waren vier workshops. Bij de workshop ‘De kracht van Samen’ werden ervaringen gedeeld over het organiseren van activiteiten in de buurt en straat. Wat werkt wel en wat werkt niet? Adviezen over wat te doen bij woonoverlast kregen deelnemers bij de workshop ‘buurtbemiddeling’. Tips over groen en hoe de eigen straat te vergroenen zijn uitgewisseld tijdens de workshop ‘vergroenen’. Bij de workshop ‘circulariteit’ ontstond een verhitte discussie. Hoe kan Woonstad regelen dat het voor nieuwe huurders makkelijker wordt om goede spullen zoals vloeren en gordijnen (gratis) over te kunnen nemen van de vorige bewoners. Nu moeten bewoners bij verhuizing hun huis helemaal leeg maken. Dit is niet duurzaam én niet goed voor de portemonnee. De Klantenraad en Woonstad gaan hierover verder in gesprek. Ook gaat de Klantenraad vaker workshops organiseren met de Vrienden van de Klantenraad. Is er een onderwerp waar u meer over wilt weten en/of over mee wil praten, dan horen we het graag!

Graag bedanken we via deze weg alle organisaties en vrijwilligers die hebben bijgedragen aan het succes van de avond.

Klantenraad Woonstad Rotterdam

Top tien onderwerpen

Eerder dit jaar stelde de Klantenraad de vraag: welke onderwerpen moeten extra aandacht krijgen tijdens de bewonersavond? Daar is massaal op gereageerd.

We hebben op basis van al deze inbreng een top tien samengesteld. De Klantenraad gaat deze thema’s extra onder de aandacht brengen bij Woonstad Rotterdam.

1. Onderhoud en achterstallige reparaties
01

Bewoners ervaren frustratie over trage of niet opgevolgde reparatieverzoeken van bijvoorbeeld lekkages, schimmel, isolatie en kozijnen, enzovoorts.

2. Slechte isolatie en hitteproblemen
02

Er zijn te veel slecht geïsoleerde woningen, wat leidt tot extreme hitte of kou, hoge energiekosten en zelfs gezondheidsklachten.

3. Doorstroming ‘op maat’
03

Er is grote behoefte aan verbetering van de doorstroming ‘op maat’, vooral bij ouderen (die kleiner willen wonen) en gezinnen (die groter willen wonen).

4. Huurverhoging en betaalbaarheid
04

Veel bewoners maken zich zorgen over hoge woonlasten en vragen naar maatregelen tegen huurverhoging of voor betaalbaar wonen.

5. Communicatieproblemen met Woonstad
05

Bewoners ervaren communicatieproblemen met Woonstad Rotterdam. Er is wantrouwen door slechte communicatie, het niet nakomen van beloften en onduidelijke procedures.

6. Participatie en ‘Samen’ met Woonstad
06

Bewoners voelen zich onvoldoende gehoord en vragen om échte participatie en samenwerking, in plaats van mooie woorden zonder actie.

7. Veiligheid in en om de woning
07

Er is veel bezorgdheid over onveilige situaties in woongebouwen en buurten, vooral in buurten met veel ouderen of waar sloop plaatsvindt.

8. Overlast van buurgenoten
08

Er zijn veel meldingen van asociaal gedrag, vuil in portieken, geluidsoverlast en een gebrek aan gedragsregels of handhaving.

9. Ongedierte en vuil bij containers
09

Er wordt aandacht gevraagd voor overlast door vuilnisdumping en ongedierte, die te laat of niet worden aangepakt.

10. Schoon, heel en sociaal
10

Er is behoefte aan sociale samenhang, buurtactiviteiten en een schonere leefomgeving met aandacht voor eenzaamheid en welzijn.

Prettig en geschikt wonen voor ouderen

De Klantenraad hoort regelmatig van oudere bewoners dat zij enorm op zien tegen een verhuizing. Tegelijkertijd laten oudere bewoners ons regelmatig weten dat ze het liefst wél in een andere woning zouden willen wonen….. bijvoorbeeld omdat traplopen lastiger wordt of omdat hun huidige huis te groot is. Herkent u dat?

Wilt u graag wat extra hulp om uw woonwensen op een rij te krijgen? Is behoud van huur een optie? Meer informatie over wat de mogelijkheden zijn? Waar bijvoorbeeld geschikte woningen in uw buurt staan? Of wat de nieuwe huurprijs wordt van een woning met een lift? Of wilt u weten of het mogelijk is om kleiner te gaan wonen met behoud van de huurprijs van uw huidige grote woning?

U kunt dan vrijblijvend een gesprek aanvragen bij een van de woonwensenconsulenten van Woonstad Rotterdam of een seniormakelaar van de gemeente Rotterdam. Meer weten? Neem dan hier een kijkje op de website van Woonstad:  Woonwensconsulent | Woonstad Rotterdam | Woonstad Rotterdam

Woonwensconsulent – Woonstad Rotterdam

Woonwensconsulent – Woonstad Rotterdam

Informatie & hulp rondom passend wonen voor senioren in Rotterdam.

Open

De Kracht van Samen

In ons KR-Bericht zetten we initiatieven van bewoners in de schijnwerpers. Deze keer een verslag van bewoners uit het Oude Westen.

In de Doorbraak, een straat in het Oude Westen hebben bewoners in 2016 extra groen geplant en sinds die tijd beheren ze het groen met elkaar. “Dankzij die straattuin zit nooit meer iemand tegen het raam van mijn woonkamer”, zegt bewoner Angela Fillekes, een van de groenbeheerders. Bijzonder aan de plantenperken in de Doorbraak is de manier van regenwater opvangen. Bewoner, ontwerper en landschapsarchitect Wolbert van Dijk: “Met hulp van een gemeentelijke waterexpert vonden we voor deze straat een oplossing zonder regenpijpen. We hebben een goot aangelegd die het water naar grote bakken vol lavastenen in de grond leidt. Nergens anders in Rotterdam is dit eerder toegepast.” 

Wolbert: “Dankzij een oproep van Woonstad aan wijkbewoners om invulling te geven aan een braakliggend terrein vlakbij mijn woning, begon ik in 2010 met vrijwilligerswerk. Eerst hielp ik mee met een tijdelijke tuin en later werkte ik mee aan de aanleg en het beheer van blijvende groene grote geveltuinen. Nu bestaat de groep tuinierende, elkaar helpende vrijwilligers uit zo’n tachtig mensen”, schat hij. “Dat is natuurlijk fantastisch”.

Over hoe de eerste grote geveltuinen inspireerden tot de plantsoenen in de Doorbraak vertelt Petra van den Berg: “De bewonersorganisatie de Aktiegroep het Oude Westen ging  met koffie de pleinen op om te horen welke verbeteringen bewoners wensten. Angela gaf toen aan graag op een tuin uit te willen kijken. Samen met een paar buren was ze duidelijk gemotiveerd om tuinonderhoud te plegen.” Vanuit haar ervaring met buurtinitiatieven weet Petra dat projecten met een sterke initiatiefnemer steun verdienen. Petra: “Bewonersinitiatieven zijn gebaat bij een brede draagkracht van samenwerkende organisaties, zoals we dat kennen in het Oude Westen. Ieder langdurig bewonersproject heeft af en toe steun van buitenaf nodig voor nieuwe energie. Aansluiting bij een groter netwerk  van organisaties en initiatieven verdient de aanbeveling.” 

Hoewel Petra niet aan de Doorbraak woont, tuiniert ze er naar hartenlust mee. “Als ik hier bezig heb, heb ik altijd aanspraak. Groen verbindt! Dat merk ik bijvoorbeeld als we stekken uitdelen.” Ter bevordering van de gezelligheid werken warme drank en koek. “Eerst bekostigden we die zelf, maar nu krijgen we daar via een bewonersinitiatief een budget voor.” Kannen, bekers en kleine gereedschappen zijn sinds 2021 bij de gezamenlijke groenactiviteiten te vinden in een kar: een kunstwerk dat de bewonersorganisatie Aktiegroep Oude Westen in bruikleen heeft van de makers Brecht Hermans en Hans Bossmann.

De natuur jaagt veranderingen in het tuinontwerp aan. Wolbert leert ervan. “Opeens was de buxusmot met de noordwaarts oprukkende temperatuurverhoging hier aanbeland. De buxus was niet te redden en is vervangen door liguster. Tegenwoordig zijn mijn ontwerpen tegen klimaatverandering bestand. Ik raad stevige, groen blijvende planten die weinig onderhoud vragen aan. Vanwege toenemende warmte, droogte en hoosbuien raad ik hortensia’s af.” Angela waarschuwt voor wolfsmelk: “Het sap dat ik ervan in mijn oog kreeg, gaf me wekenlang last. Ik had niet moeten proberen het met water weg te wrijven.”

 

Wilt u ook samen met uw straatgenoten iets doen om de leefbaarheid in uw straat of buurt te versterken. Woonstad kan ondersteunen met advies en/of budget. Meer informatie kunt u terugvinden op de website van Woonstad Rotterdam: Ideeën voor de buurt door bewoners | Woonstad Rotterdam

Ideeën voor de buurt – Woonstad Rotterdam

Ideeën voor de buurt – Woonstad Rotterdam

Ontdek hoe bewoners samen met Woonstad ideeën realiseren om de wijk leuker, groener en socialer te maken.

Open

met dank aan Fleur Bergman voor dit artikel en de foto van de Doorbraak   

Spamberichten

De Klantenraad heeft van meerdere mensen gehoord dat zij zich hadden aangemeld voor de bewonersavond, maar geen bevestiging hebben gekregen. De kans is groot dat de bevestiging door beveiligingsupdates bij de spam of ongewenste mail is beland. Aan iedereen die graag de mails van de Klantenraad ontvangt: check af en toe de spam of de ongewenste mails. Dan weet u zeker dat u niets mist.

Heeft u vragen of ideeën naar aanleiding van deze KR-berichten, laat het ons weten.

Met vriendelijke groeten,

De Klantenraad Woonstad Rotterdam

Deel dit artikel of lees meer van dit soort artikelen